majsmat

majsmat

söndag 19 juli 2015

Regnbågslandet i juli

Redan förra året började jag fundera på att göra ett regnbågsland i köksträdgården och tidigt i våras skrev jag ner vad jag ville odla i det. Det blev inte riktigt de sorter som jag tänkte, men bra ändå - för annars hade jag inte fått smaka på sallatssenap. Nu står landet i full prakt, även om de gula (vaxbönor) och vita (blomkål) delarna inte är så utvecklade ännu.



För det mesta är landet täckt av nät, så att inte alla insekter som gillar kålen ska äta upp den, men jag njuter av den ändå var gång jag tar ner nätet och ska skörda något, täcka med mer gräsklipp, rensa lite ogräs eller vattna. Nätet tar jag nog bort fram mot september, när skadegörarna är borta och jag får njuta kålen i all sin prakt.


Gurkörten blommar vackert, men den växer så kraftigt att den konkurrerar med kålen - broccoli på ena sidan och röd spetskål på andra sidan.



Så gurkörten har fått flytta ut ur landet, så att kålen får lite mer plats där under nätet.


Den första tomaten har börjat rodna (Stupice - tack för fröna N!) och gurkblomman har nu blivit en liten gurka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar